Perut Buncit??


Assalamualaikum...


cartoon fat.jpgRamai yang mengeluh bila perut dah maju ke depan.

Selain senaman perut, berikut adalah tips yang boleh kita amalkan untuk mengurangkan perut buncit.

Makan perlahan-lahan

Makan perlahan-lahan membantu kita mengawal jumlah makanan yang masuk ke dalam perut. Ini penting bagi mereka yang hendak mengurangkan berat badan. Dalam erti kata lain, kurangkan kalori yang anda ambil. Otak kita mengambil masa 15 hingga 20 minit untuk mengesan isyarat ‘kenyang’. Bagi orang yang makan dengan cepat, mereka akan mengambil banyak makanan untuk berasa kenyang dan ketika itu, jumlah kalori yang masuk ke dalam badan mungkin dua kali ganda daripada yang diperlukan.

Minum Banyak Air

Jika perut penuh disebabkan oleh penyimpanan air, anda sebenarnya dapat mengurangi masalah tersebut dengan meminum air lebih banyak lagi. Hal ini akan membantu mencairkan konsentrasi sodium/garam dalam tubuh sehingga meningkatkan jumlah air yang dikeluarkan dari sistem tubuh.

Mengurangkan Pengambilan Garam

Jangan makan dengan gelojoh, kerana ketika anda menelan terlalu cepat, udara akan tertahan dalam usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan perut menjadi kembung. Duduk ketika, makan dan kunyahlah makan secara perlahan-lahan. Makanan yang tidak terkunyah menjadi bahagian-bahagian kecil yang tidak dapat dicerna dengan sempurna yang kemudian menghasilkan banyak gas yang mengakibatkan kekembungan.

Pengambilan Serat

Serat adalah elemen penting dalam diet, tetapi untuk mengimbangi penyimpanan air yang menyebabkan kekembungan, makanlah buah-buahan yang mengandungi banyak serat seperti nenas, tembikai, belimbing, epal dan pear yang memiliki banyak kandungan air.

Awasi Ubat-Ubatan

Perut yang mengembung adalah kesan sampingan dari pengambilan ubat. Aspirin kadang-kadang boleh menyebabkan masalah perut yang mengakibatkan sembelit dan kekembungan. Pil kontrasepsi juga boleh menjadi penyebab masalah sembelit dan kekembungan.

Hindari Sembelit

Apabila anda mengalami sembelit, perut terasa bertambah besar. Untuk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran, amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang berlebihan.

Bersenam

Bersenam akan membantu menggerakkan cairan di dalam perut. Senaman yang disarankan adalah seperti aerobik.


Comments (0)

Post a Comment