PaNdUaN makanan berkhasiat sempena bulan puasa..


Assalamualaikum..

Berikut adalah panduan makanan untuk menjamin kesihatan kita;

Kurangkan penggunaan lemak

Terutama lemak tepu seperti sumber-sumber lemak dari binatang seperti mentega dan keju kerana lemak jenis ini mengandungiparas kolesterol yang tinggi.

Tingkatkan pengambilan buah dan sayur-sayuran segar

Kebanyakkan buah-buahan tempatan seperti belimbing besi, betik, ciku, pisang mempunyai khasiat yang lebih tinggi berbanding dengan buah-buahan import seperti epal, pir dan lai. Sebagai contoh, pisang rastali mempunyai kandungan vitamin C lebih 2 kali ganda berbanding epal hijau. Betik eksotika pula mempunyai kandungan vitamin A hampir 10 kali ganda berbanding limau mandarin. Selain sumbangan vitamin dan mineral, buah-buahan dan sayur-sayuran juga menyumbangkan serat (fiber).

Lebihkan pengambilan air.

Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buah-buahan (tanpa gula) dan elakkanlah dari minum minuman manis seperti minuman kordial dan minuman berperisa. Minuman yang berkafein seperti kopi tulen juga tidak digalakkan.

Kurangkan pengambilan makanan yang masin

Disamping kita dapat mengelakkan bahaya penyakit, kita juga tidak akan merasa dahaga ketika berpuasa. Ketika bersahur, elakkan mengambil makanan yang masin.

Kurangkan pengambilan makanan/minuman yang manis.

Mengurangkan penggunaan gula adalah baik untuk kesihatan kerana ia dapat mengelakkan pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis dan masalah kegemukkan.

Semoga dalam bulan Ramadhan ini, kita adalah di antara individu yang bijak memilih makanan yang sihat, di samping berjimat-cermat dalam memilih makanan yang sesuai.

Comments (4)

Salam Ramadhan, abg! Awak suke minum manis + makan masin..hehehe

Bukan minum je manis.. muka pun manis gak.. hehe..

Hehehehe....bab muka manis xleh nak snagkal! :D:D:D

hik2.. setuju je kan...

Post a Comment